dinsdag 4 oktober 2016

Gaasbeekse boys – Oude Toren A

Als voorbereiding hield het Old Boys Network zijn etentje ter nagedachtenis aan Inge. Niet iedereen was er, maar desondanks werd het zeer gezellig met aangename kout waarbij niet of nauwelijks over schaken werd gesproken, laat staan dat het schaken werd gepraktiseerd. Er zijn belangrijker zaken. Wat dan zoal? Het nieuwe huis van Geertjan en de architectuur in het algemeen, zijn schilderijen en de schilderkunst, het ontslag op staande voet van Luuk bij Metro en de machtsverhoudingen in het algemeen en bij de Stukkenjagers in het bijzonder en natuurlijk, het kon niet anders, het aanstaande debuut van Gaasbeekse boys in de NBSB. 

Hoe verliep dat? Opnieuw, niet iedereen was er. Gelukkig hebben we een brede selectie, waarvan Thomas Tepe even het slachtoffer dreigde te worden. Hij en ik zouden een inhaalpartij voor de interne spelen en hij was al op weg naar de bar om mij en zichzelf van koffie te voorzien, terwijl Guus ondertussen nerveus probeerde aan César een telefoonnummer te ontfutselen, maar die had het te druk met bonnen uitdelen. Mislukt dus met als gevolg dat Thomas én zijn koffie én zijn beoogd tegenstander kwijt was. Gelukkig voor hem dook Kees G als reddende engel én als slachtoffer op. 

Voor wie was die slachtofferrol bij ons weggelegd? Voor Peter A misschien? Tot mijn verbazing had ik uit de mail van onze nieuwbakken wedstrijdleider begrepen dat hij bij de Oude Toren tot TL was gebombardeerd. Waarom was hij eigenlijk bij ons ineens verdwenen?? Geen idee, hoe het ook zij, deze avond was hij er ook niet. De slachtofferrol werd aan De Oude Toren als geheel toebedeeld. 

Toon maakte op 2 korte metten. Hij slaagde erin 2 torens op de 7e rij te krijgen, peuzelde een loper, negeerde een dreigend doorlopende pion, blokkeerde een pion op g5 met een paard en ontnam de koning daarmee een vluchtveld, waarna de tegenstander opgaf omdat het mat op h7 niet te vermijden was. Daarmee kreeg ik het TL schap terug en kon hij op huis aan om de verrichtingen van PSV te gaan volgen. 
Zelf kwam ik in een wat verminkte siciliaan terecht, waarbij mijn tegenstander zo vriendelijk was om zijn zwartveldige loper zo te posteren dat ik 2 stukken tegelijk kon aanvallen die onvoldoende konden worden verdedigd. In arren moede offerde hij toen maar een loper en toen dat even later een volle toren dreigde te worden gaf ook hij op. 
Dat deed Guus vH ook, naar verluidt in gewonnen stelling. Dat moet dan in de analyse zijn geconstateerd, wat ik niet meer heb meegekregen want ook ik was toen al op weg naar het restant van PSV. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ook dacht dat er voor hem geen ontsnappen meer aan was toen eenmaal naast de Dame ook nog een vijandige Toren op het slagveld was verschenen. Guus V zorgde voor het winnende halfje, teamtactisch juist, ratingtechnisch toch een tegenvaller. 

19 oktober een nieuwe ronde, zonder Mentink maar hopelijk met 2x van Dongen. 

Theo Mulder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten