donderdag 9 februari 2017

Stukkenjagers 6 - De Raadsheer 4


Toen ik in café Jack’s trots vertelde dat we met 5,5 tegen 2,5  gewonnen hadden, werd ik  alom uitbundig gefeliciteerd, maar meende ik ook een kritische opmerking te horen.

Ik verstond: “Weet jij als TL eigenlijk wel altijd jullie enorme potentie te mobiliseren?”.

Met de rest van het speelschema in mijn achterhoofd mocht ik zeggen: Let op. Wie het laatst lacht, lacht het best en daar durf ik na het lezen van onderstaand proza aan toe te voegen dat we niet alleen de schaakkwaliteiten heb weten te mobiliseren, maar ook de aanwezige schrijverstalenten in ons team.



Lees de fraaie belevingen van de partijen, waar gevoelens van vreugde en droefheid

naast tactische spitsvondigheden met elkaar concurreren.

Let op de mooie icoontjes in het verslag van Jan van den Dries en merk op dat er nogal wat Willem II fans in ons team zitten.



Andries Delien - Lars Vermeiren 1-0
Allereerst wens ik iedereen proficiat met de teamoverwinning. Dankzij de snelle 4-0 voorsprong en het slimme, zeer verdiende halfje van Cees.
Ik heb mijn eigen partij thuis meteen in de computer gestopt. Ik had in de aanval op de koningsvleugel een pion geofferd (18e zet). Tot mijn verrassing gaf de computer 0.00 aan als uiterst gelijke stand. Na mijn rustige Koningszet b8 (die ik volgens de computer helemaal niet hoefde te spelen) kwam mijn tegenstander met een grafzet om zijn ontwikkelingsachterstand versneld weg te werken. Waar ik klaar stond voor de aanval in het centrum, werd het mij nu gemakkelijk gemaakt met stukwinst. Later kwam daar nog dameverlies voor hem bij. Finito. Op naar Willem II.


Andries.

Tot slot: ik stond naar partij van Wil te kijken, toen ik mij realiseerde dat mijn dure handschoenen buiten op een andere fiets lagen. Ik schrok, haastte mij naar buiten, vond ze drijfnat en ben toen meteen naar huis gegaan. Ik hoop echt Wil dat je gewonnen hebt. Je had een prachtige aanval!



Cees Zoontjens - Sander Nooijens  1/2–1/2

Aan bord 2, met wit dus, kreeg ik een jeugdig talentje, Sander Nooijens, als tegenstander, altijd een extra dimensie. Je wilt je niet laten foppen, dus doe je het wat voorzichtiger aan. Volgens zijn clubgenoten zou Sander een speelsterkte hebben van ongeveer 1500, maar nog te weinig partijen hebben gespeeld voor een KNSB rating. Zijn zetten waren logisch en voorkwamen de door mij geplande aanval op de koningsvleugel. Eigenlijk kreeg ik pas rond de 30e zet een klein voordeeltje. Op dat moment was de tussenstand 4-2 in ons voordeel, dus was remise voldoende voor de teamwinst. Dat werd op de 33e zet aanvaard.



Hans van Driel - Rick Mertens 1-0

Met mijn nieuwe opening - waarvan ik de naam natuurlijk geheimhoud - drong ik mijn tegenspeler in het defensief waaruit hij helaas wist te ontsnappen. Maar zijn 21e zet bracht me na diep nadenken torenwinst (bij naspelen bleek Ivar mijn torenwinst overigens te kunnen voorkomen), waarna er voor Raadsheer Rick geen houden meer aan was - wat een paar uur later ook gold voor Koning Willem II :-(



Een gelukkige en bedroefde Hans



Jan van den Dries - Arno van den Hoogen  1-0

 Inderdaad Hans, vreugde en verdriet wisselden elkaar in rap tempo af op zaterdag  

de 4e februari!



Ik had mijn tegenstander met m'n damegambiet al gelijk vanaf het begin bij de keel gegrepen en heb hem eigenlijk de hele partij niet meer losgelaten. 

Het was heerlijk spelen voor mij en ik kwam twee, drie en later zelfs vier pionnen voor te staan. Mijn twee torens en twee lopers vormden een zeer sterke aanval en ik kon eigenlijk alleen maar goede zetten doen. Toen mijn tegenstander uiteindelijk ook nog een toren verloor, gaf hij terecht op.



Niets van mijn scherpte zag ik later op de avond terug bij Willem II. De eerste helft ging het nog wel, maar in de tweede helft lieten ze zich compleet aftroeven door tien Heraclieden die drie keer scoorden in zes minuten tijd! Willem II was als een bokser die onherkenbaar en murw gebeukt in de touwen hing!



SJ6 Willem II



René Davidse - William Gommers  0-1

Ik heb zaterdagavond Willem ll - Heracles niet gezien en zaterdagmiddag een prachtige aanval van mijn tegenstander op mijn koningsvleugel ook niet. Ik vraag me hardnekkig af waar ik zaterdag wel naar gekeken heb.

De schaakpartij ging lang gelijk op en ik stond redelijk comfortabel. Zachtjes schoof  William zijn zware stukken echter naar de g-lijn om daar een aanval op mijn koning in te zetten. Ik vond het in dat stadium toch nodig om met mijn dame een pionnetje op e3 mee te pikken en verliet zodoende met de dame de koningsvleugel waardoor ik zijn aanval niet meer tegen kon houden.

Een mooie partij met een terechte winnaar. 



Jan Weijters - Pascal Roos 0-1

Beste schaakvrienden,

Met het zonnetje in de rug blik ik terug op de externe competitie van zaterdag 4 februari, met gemengde gevoelens weliswaar, maar als team hebben we het hoofd boven water kunnen houden en dat is voldoende reden tot optimisme.

Toen Herman Grooten en ik na een gezellig samenzijn bij Jack's door de regen naar de auto liepen, was er genoeg stof tot napraten. Nou vallen er bij Herman eigenlijk nooit stiltes en zijn anekdotes zijn vaak gelardeerd met persoonlijke belevenissen en saillante details.

Op de snelweg klonk over de zwiepende ruitenwissers heen het oude vertrouwde geluid van "Langs de lijn" en wij hoorden met veel plezier dat Fran Sol een penalty voor Willem II benutte. Helaas duurde de wedstrijd een helft te lang.

In dat opzicht had ik de aanmoedigingsleus van de TL wel ter harte genomen: als Willem II kan winnen, kunnen wij het ook. In de openingsfase probeerde mijn tegenstander druk op mij uit te oefenen via de c-lijn, maar in het middenspel was er een evenwichtige situatie ontstaan met kansen voor zowel wit als zwart. Dit keer kwam ik niet in tijdnood, maar speelde ik de loper niet naar h5 en kon mijn opponent zijn loper offeren en afwikkelen naar een gewonnen eindspel. Net als voor Willem II duurde de match voor mij iets te lang!


Wil Wouts - Herman Krijnen 1-0

Na de partij gaf mijn tegenstander aan dat hij zich enorm geïrriteerd had aan mijn Lc4 als derde zet. Hij liet zich verleiden om die te gaan verjagen. Om die uiteindelijk naar a2 te drijven verpestte hij heel zijn pionnenstructuur aan de damezijde. Toen hij h6 speelde, verzwakte hij zijn koningsvleugel, maar rokeerde toch naar die zijde. Zonder dat ik gerokeerd had, kon mijn aanval op de koningszijde beginnen.



Op het moment dat we met 4-0 voorstonden, raadpleegde ik de twee Jannen.

Zal ik remise aanbieden en de twee matchpunten binnenhalen of zal ik doorspelen?”

Vraag dat maar aan de TL,” spraken zij in koor.

Het bevestigt mij in de stelling, dat je voor belangrijke beslissingen in dit leven vooral op jezelf aangewezen bent.

Gelukkig heb ik doorgespeeld en een stevige aanval winnend kunnen afsluiten.



Wil



Ivar vd Heide - Hannie Hermans 1-0

In de opening mocht ik een pion winnen, ik kwam dus ook beter uit de opening.

Daarna kwam Hannie er egenlijk niet meer aan te pas.

Ze gaf mij alle tijd en ruimte om een stevige aanval op haar Koning te creëren.

Na een mooie paardenvork kon ik haar Dame van het bord halen.

In het verdere verloop van de wedstrijd maakte ik deze keer geen blunders, en dus leidde het zowaar tot winst.

Willem 2 verloren, Stukkenjagers 6 gewonnen. Voor wat hoort wat.



Ivar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten