zondag 21 mei 2017

Een heugelijk nieuwtje


Toen ik nog een veel kleiner Arend-Jannetje was, zei mijn moeder altijd tegen me dat ik niet alleen geen snoepjes van vreemde mannen moest aannemen, maar ook om niet al te snel 'ja' te zeggen tegen dat soort figuren.
Wijze woorden, zo blijkt ook nu weer. Want op een blijkbaar zwak moment van ondergetekende kwam de vraag die ik toch steeds met veel creativiteit heb kunnen parreren: “hey, psst, Arend-Jan, wil jij het wedstrijdverslag schrijven?”
Nog steeds verbaas ik me erover hoe snel ik daarop 'ja' zei, alsof ik me in het verleden juist niet in alle bochten gewurmd heb om die dans te kunnen ontspringen.
Telkenmale verbaasde ik me erover hoe het verlangen naar een vrije zondagmiddag niet alleen het meest creatieve in mij omhoog wist te brengen wat betreft gebruikte excuses, maar ook qua acteertalent ('ach, ik zou zo graag willen, maar helaas'). Tot mijn grote spijt moet ik concluderen dat het verzet is gebroken.


Op zich is dat ook voor een keer –ik benadruk: voor een keer-- niet zo'n ramp, want ik denk dat er wel wat nieuws te melden valt. Zit u klaar, want hier komt 't (tromgeroffel): Het Vierde valt ook volgend jaar weer te bewonderen in de promotieklasse! Hell, yeah! De rondemissen mogen de teamleider (nou vooruit, ook de rest van het team) feliciteren met het behaalde resultaat! 

Deze keer dus geen ongein als 'versterkte degradatie', die ons de vorige keer nog wel de kop kostte. Weer de pineut zijn, zou toch echt wel een typisch gevalletje van 'heel erg niet grappig' zijn geweest, zeker na het seizoen dat we gedraaid hebben. Een seizoen waarin het team echt boven zichzelf lijkt uit te zijn gestegen. En voor alles en iedereen die getroffen is door een accute vlaag van intertie of andere zwaarwegende principiƫle redenen heeft om niet op de ranglijst te kijken: maar liefst acht matchpunten hebben we bij elkaar weten te sprokkelen, goed voor een achtste plek! Ja, u leest het goed: ACHTSTE!
Wie een dergelijk resultaat aan het begin seizoen serieus verkondigd zou hebben, zou hoogstwaarschijnlijk zonder pardon in een dwangbuis richting gesticht afgevoerd zijn.

Nu heb ik begrepen dat volgend seizoen ook plek twee recht geeft op promotie naar de derde klasse KNSB, dus we weten wat ons dan te doen staat. Precies, ons handhaven! En voor mezelf blijft gelden: geen ja meer zeggen op verzoeken van vreemde mannen.

Arend-Jan Meerwijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten