donderdag 8 juni 2017

Het Momentum

Het heeft iets te maken met financiële handigheid. Nu wordt het te pas en te onpas gebruikt voor iets vaags in de sport. Bij een orgasme lijkt me het momentum duidelijk, maar bij het schaken bijna onmogelijk. Toch had ik tegen Jürgen Riesendeck 2125, enige momenta klaar liggen. Ik groef in een ver verleden, waar ik ooit tegen John van Greunsven het "Lettisch"speelde. John speelde de variant waarin ik mat moest gaan. Het werd echter remise nadat ik een toren op h1 en a1 had geslagen en John zich geloof ik, moest redden met eeuwig schaak. Omdat ik niks bewaar is er misschien sprake van "alternative facts". Nu na ongeveer 40 jaar deed ik het weer. De tweede keer dus, ongeveer evenveel als het aantal orgasmen. Mijn twee prachtige dochters zijn het levend bewijs.

Het ging als volgt 4.30 uur klaarwakker en in de douche geen douchemunten. Dan maar koud en om 5.00 uur ontbijt. Het begon evenwel te regenen en omdat mijn tegenstander altijd e4 opende, ging ik noodgedwongen studeren. Zeker drie goede momenta uit mijn kop geleerd, dat is het maximum voor een bejaarde, toen 13 km langs de Ahr gefietst en slingerde vervolgens 1 e4 e5 2 Pf3 f5  op het bord. Na 20 minuten nadenken speelde Jürgen  d3. Nergens in mijn boek tegengekomen, dus misschien wel een momentum, maar voor wie ?  Bij de analyse bleek dat we beiden meerdere momenta hadden. Je ziet ze echter niet, want wat je niet ziet bestaat niet, weet ik nog van "Kinderen voor kinderen, uit 1990". Dat is slechts 27 jaar geleden, maar nog steeds actueel, met name in de politiek. Zoek het nummer op You Tube en je geniet meer dan van de politiek.

Nu wil natuurlijk iedereen weten wat de uitslag van de partij was. We stellen dit uit tot de volgende Kerstquiz, hetgeen ongeveer zal samenvallen met het beëdigen van ons nieuwe kabinet.

3 ...d6
4 Le2 Pc6 
5 c3 Le7
6 b4 Dd7
7 Pd2 Pf6
8 Db3 a5
9 b5 Pd8
10 0-0 a4
11 Dc4 (een klein momentum) c5
12 Te1 ...... 

Zwart heeft geen problemen. Dat zou kunnen maar Toon M heeft vele problemen. Hij bood remise aan. Het is zeker niet zo dat ik remise wil, maar tegen een sterkere speler remise aanbieden schijnt niet beleefd te zijn. Voor mij is het slechts een gratis provocatie die ik niet kan laten liggen. "Ich spiele gerne weiter."" Ich auch." Schitterende dialoog voor ouwe zak zonder ambitie.

Na de partij, waarvan we de uitslag hooguit kunnen vermoeden, gaf ik mij over aan het "naaktvissen". Dit is een redelijk zeldzame geaardheid, die echter wel het geringe aantal orgasmen verklaart. Ik heb namelijk nog nooit iets gevangen. Morgen tegen Boris Buzov, geboren in 1932. In Bad Sooden verloor ik nog van iemand van 82, deze heeft nog meer ervaring dus ik vrees het ergste. Koud douchen maar en "Lettisch" in de voorhand. Waarschijnlijk bekend geworden onder de naam Koningsgambiet.  Herman moet mij nog eens uit leggen waarom goede gambieten met zwart, niet altijd met wit gespeeld kunnen worden. Misschien is het zoiets als seriële incongruentie. Mocht dit niet bestaan dan is het gelul. 

Tegenover mijn camping in Remagen aan de Rijn, is een gigantische rots. Wanneer het 's nachts stil is, hoor ik in de verte gezang van een vrouw. Deze keer heb ik mijn gitaar bij me.

Toon M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten