maandag 19 juni 2017

Het Slot

Het beroemdste slot is natuurlijk het boek van Franz Kafka. Pechteld gooide de deur in het slot naar de Christenen die geen zelfgekozen slot aan het leven willen. Een kasteel dat in de lucht hangt lijkt een luchtkasteel maar in werkelijkheid is het een hangslot. In Polen rekende men vroeger af in Zlotys. Er zijn ook veiligheidssloten, bij het schaken noemen ze dat remise. In deze
toestand moest ik afrekenen met Rolf Graw. Het kreeg alle kenmerken van een slotronde. Remise is onmogelijk en de gladiolen liggen naast de dood.

Toon - Rolf Graw

Wit aan zet en speelde 1. Lf4 en zwart antwoordde vrij overtuigd met 1... e5.

Nu zijn er genoeg Katholieke feestdagen voor nog een quiz, maar ik herinner me opeens een verbod op quizzen. We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat ik mijn Lettisch gambiet tegen Riesenbeck gewonnen heb (zie deel één van dit feuilleton).

Terug naar de partij want ik had beloofd om 17.00 u. thuis te zijn voor een etentje bij een oud Stukkenjager. Ik koos voor een versneld slot met 2. Pxe5. Het aantal offervarianten was met totaal boven het hoofd gegroeid. Niet denken maar doen, stukken tellen kan altijd nog. Er volgde 2... Pxe5 en ik ging er met gestrekt been in met 3. Pxc5. Zwart antwoordde als een rechtgeaarde paardenslager met 3... Lxc5. Ik speelde 4. Txe5 Ld6 5. Txe8 + Txe8 6. Txe8 + Kh7 7. Lxd6 Dxd6 8. De2 en ging de stukken tellen. Een pion gewonnen alsmede een gewonnen eindspel. Vijf uit negen is een bevredigend slot.

Voor het laatste en deel drie van mijn feuilleton verwijs ik jullie naar de ALQ (algemene ledenquiz). Het gaat over het versneld beëindigen van mijn lidmaatschap, hierbij aannemend dat het bestuur zoals altijd in wijsheid beslist.

Toon Mentink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten